על חומר משמר וכל הסיבות לא לצרוך אותו

תוכן עניינים

בשנים האחרונות אנחנו הופכים מודעים יותר ויותר למה שאנחנו שמים על הצלחת שלנו. אנחנו נמנעים ממזון מתועש, דואגים לקרוא את התוויות ומתעמקים באותיות הקטנות. כמעט בכל מוצר שאנחנו מוצאים על המדף בסופרמרקט אנחנו מוצאים את האות E ברשימת המרכיבים, לרוב מתווסף אליה מספר חביב. במקרים אחרים, אנחנו רואים פשוט את צמד המילים "חומרים משמרים", ללא פירוט במה מדובר.

ההמלצה המתבססת יותר ויותר על ידי רופאים ומומחי תזונה היא להמעיט בצריכת מזונות שיש בהם חומרים משמרים ולפנות לתזונה טבעית ונקייה יותר, המבוססת על מזון טרי ללא חומר משמר. מהו חומר משמר ולמה כדאי להימנע מלצרוך אותו?

קווים לדמותו של חומר משמר

השימוש בחומרים משמרים הוא חלק מההיסטוריה של המזון. כבר בימי האדם הקדמון היו משתמשים בחומרים ובטכניקות שונות כדי לשמר מזון, בין אם על ידי הוספה של קרח לדגים ולבשר ובין אם על ידי שימוש בטכניקות של ייבוש כדי לשמור מזון במהלך החורף. היום המצב הוא כמובן שונה והחומר המשמר שאנחנו מכירים הוא לרוב תרכובת כימית המיוצרת בתנאי מעבדה.

חומר משמר הוא תרכיב חומרים שמתווספים למזון ותפקידם למנוע את קלקול המזון. החומרים אמורים להאריך את חיי המדף של המוצר ולאפשר לשווק אותו יותר זמן. מבחינה כימית, חומר משמר נלחם בריקבון ובקלקול הטבעי של מוצרי המזון. הוא אמור למנוע הופעה של חיידקים ועובש וליצור עמידות.

למרות ההנחה הרווחת לפיה חומר משמר תפקידו גם לשמר את הערכים התזונתיים של המוצר, מדובר בשגיאה. ככל שאנחנו הופכים את המוצר למעובד יותר על ידי הוספה של חומרים לא טבעיים, אנחנו למעשה פוגעים באיכות הערך התזונתי של המזון.

למה כדאי להימנע מצריכת חומר משמר?

כשאנחנו נכנסים לחנות או מעדניה ורוכשים מוצר עם חומר משמר אנחנו למעשה מכניסים לגוף חומר לא טבעי, שיכול להזיק לנו.

קחו לדוגמה ממרח שכולנו אוהבים – ממרח פסטו. ממרח פסטו שעשוי מחומרים טבעיים הוא בעצם מוצר בריא שיש בו עשבי תיבול, שמן זית וצנוברים בעלי ערכים תזונתיים, למשל שומן חיוני.

קנו בחנות אחרת את אותו הממרח, אך הפעם בחרו בממרח עם חומרים משמרים ותכניסו לגוף כימיקלים שיכולים ליצור נזקים, למשל אלרגיות, פריחה בעור, בעיות נשימה ועוד.

ישנם חומרים פעילים שיוצרים אצל ילדים ומבוגרים כאחד תגובות קיצוניות, מעלים את רמת הסוכר בדם או משנים את רמת החומציות. יותר מהכל, חומרים משמרים מונעים מאיתנו להנות מתזונה טבעית, שיש לה ערכים תזונתיים חיוניים לנו. המזון שעומד על המדף יותר מדי זמן מאבד מערכו והופך פחות בריא ובאופן עקיף גם פחות טעים.

 

איך נמנעים?

ההצע היום של מוצרים איכותיים, בריאים ונטולי חומרים משמרים הוא גדול מאד. הדרך הקלה ביותר להימנע היא לקרוא את התויות. השקעה של דקה או שתיים בקריאת האותיות הקטנות תגרום לכם להבחין האם יש במזון שאתם צורכים חומרים משמרים ולמצוא תחליפים.

הכי חשוב לזכור – מה שאנחנו מכניסים לפה משפיע על אורח החיים שלנו. הימנעות מחומרים משמרים תעזור לנו להתמיד ולסגל אורח חיים בריא בלי לאבד את הטעם וההנאה מאוכל.

נוספים שאולי תאהבו

כל המידע על אוכל טוניסאי

כל המידע על אוכל טוניסאי

התרבויות הטוניסאית  מציעה מגוון עשיר ומרתק של אוכלים מסורתיים וטעימים. אחת מהתרבויות המדהימות שמציעות את המגוון הזה היא תרבות המטבח הטוניסאי. במסע קולינרי במסגרת המאמר

קרא עוד »
דילוג לתוכן