מה הקשר בין ט"ו בשבט לטפנד זיתים?!

מה הקשר בין טו בשבט לטפנד זיתים

תוכן עניינים

ט"ו בשבט הוא החג עם הארומה המשובחת ביותר מבין כל החגים. הטעמים, הריחות, המתכונים לט"ו בשבט שיוצרים תבשילים מופלאים, וכמובן מנהג אכילת הפירות היבשים – כל אלה יוצרים חג עשיר וכל כך טעים שגם מסמל יותר מכל את פרי האדמה בארץ ואת שבעת המינים. 

זוכרים מהם שבעת המינים? הנה תזכורת!

✤ חיטה – ממשפחת הדגניים ואחד ממיני המזון החשובים בעולם. ממנה מייצרים, כידוע, את הקמח.

✤ שעורה – מוכרת יותר כ"גריסים". משמשת גם כחומר גלם לייצור בירה.

✤ גפן – פרי הגפן הוא ענבים, המשמשים הן כפרי מאכל, כפרי מיובש לצימוקים וכמובן להכנת יין.

✤ תאנה – עץ ממשפחת התותיים. גוש של תאנים מיובשות, אותן נהוג לאכול בטו בשבט, נקרא דבלה. 

✤ רימון – פרי מזין ובעל חשיבות במסורת היהודית. מסמל ברכה, שפע, חוכמה ויופי.

✤ תמר – אחד מהצמחים המוגנים בישראל. סוג במשפחת הדקליים. הסירופ (דבש)המופק ממנו נקרא סילאן.

✤ זית – קיימים 430 זנים של זיתים בעולם. עיקר חשיבותו בהפקת שמן זית העשיר בתכונותיו הבריאות והמזינות. הזית מאריך ימים, ועד היום קיימים בארץ עצי זית בני מאות שנים.

 ועכשיו…כשאנחנו יודעים שהזית הוא אחד משבעת המינים המסמלים את ט"ו בשבט, כל מה שנותר לנו הוא להמשיך לפאר אותו, ואת הזן המשמש לייצור טפנד זיתים  – זית מסוג פישולין שמקורו בדרום צרפת, מאיזור לנגדוק. שמן הזית המיוצר ממנו, הוא בעל ערכי בריאות גבוהים בגלל כמות נוגדי החמצון הגדולה שהוא מכיל, והוא אהוב ביותר על שפים ברחבי העולם.

 

קצת על טפנד זיתים:

הטפנד היה נפוץ עוד בתקופת האימפריה העות'מאנית, בעיקר בקרב ארמון המלוכה של האימפריה, בתבשילי הדגים – ובמיוחד בדגים המעושנים, והיה מסווג כממרח לעשירי הממלכה. בתקופות מאוחרות יותר נכלל הטפנד, בצורה שונה, ברוב מרכיבי המאכלים הפופולריים שבהם כיכב שמן הזית – אז נהגו פשוט לרסק את הזיתים לצנצנת מלאה בשמן זית. בהמשך נהגו לכתוש את הזיתים שרוסקו בצורה אינטנסיבית יותר, לאחסן בצנצנות – ולמכור בשווקים (ויקיפדיה).

טוב, הגיע זמן לאכול! מוזמנים להתענג על טפנד זיתים משובח במריחה על לחם, בהגשה עם יין וגבינות, ובהכנת תבשילי עוף, דגים ובשר.

 

בתיאבון וחג אילנות שמח לכולם!

  "…אֶרֶץ חִטָּה וּשְׂעֹרָה, וְגֶפֶן וּתְאֵנָה וְרִמּוֹן; אֶרֶץ-זֵית שֶׁמֶן, וּדְבָש" (דברים ח', ז'-ח'). 

 

נוספים שאולי תאהבו

כל המידע על אוכל טוניסאי

כל המידע על אוכל טוניסאי

התרבויות הטוניסאית  מציעה מגוון עשיר ומרתק של אוכלים מסורתיים וטעימים. אחת מהתרבויות המדהימות שמציעות את המגוון הזה היא תרבות המטבח הטוניסאי. במסע קולינרי במסגרת המאמר

קרא עוד »
דילוג לתוכן