החריף המתוק ההוא: קווים לדמותו של פלפל צ'יפוטלה

תוכן עניינים

הוא מגיע אלינו במזוודה עמוסה בניחוחות היישר ממקסיקו, שם הוא רק חלק קטן ומזערי מתוך משפחה ענקית של פלפלים חריפים. הוא נהדר בתוך מרקים, תבשילי קדרה או כממרח איולי צ'יפוטלה חריף מתוק. הוא מרכיב חשוב במאכלים רבים במטבח האמריקאי והמקסיקני והוא שמור לאלו שיכולים לעמוד בחריפות שגוברת על זו של פלפלים מוכרים יותר, כמו פלפל צ'ומה ופלפל ירוק ישראלי. מיהו אותו צ'יפוטלה שובב ומה אפשר להכין איתו?

חריף, מתוק, מעושן, יבש

פלפל הצ'יפוטלה הוא אמנם חבר חדש במטבח הישראלי, שעד לפני כמה שנים לא ממש ידענו על קיומו, אלא אם יצאנו לטיול מחקר ארוך במקסיקו. בשנים האחרונות הוא מצטרף אל לא מעט חברים שמגיעים אלינו מארצות שונות ומתווספים אל המטבח, מוסיפים לו טעם ועניין.

הצ'יפוטלה הוא פלפל אדום כהה שמגיע לארץ כשהוא במצב מיובש או כמחית טחונה ומסוננת. הוא מתחיל את חייו כפלפל חלפיניו מקסיקני חריף והוא ממשיך אותם בתהליך של עישון, שמוסיף לו טעמים ייחודיים, מתקתקים וחריפים כאחד.

לאחר תהליך העישון ועד שהוא מגיע למדפים בחנויות או מעדניות בכל רחבי העולם, עובר פלפל הצ'יפוטלה גם תהליך של ייבוש. הייבוש הזה מאפשר לטחון אותו ולהפוך אותו לתבלין חריף במיוחד, שבו משתמשים במקסיקו, בארצות הברית ובמקומות נוספים לתבל שפע של תבשילים מכל הסוגים.

במקרים רבים הוא עובר תהליך נוסף לאחר מכן, תהליך של טחינה והפיכתו למחית. המחית הזו, שמיוצרת בדרך כלל במקסיקו או על ידי חברות קטנות המתמחות בגידול הפלפלים בארצות אחרות, מגיעה בשתי ורסיות שונות – הטעם הרגיל והטעם המעושן.

התהליך הזה שבמהלכו לא מתווספים לפלפל שום חומרים כימיים או לא טבעיים, משמר את הטעם החזק שלו. הוא הופך לחריף עוד יותר ממה שהיה בגרסתו הטבעית.

מה אפשר לעשות עם פלפל צ'יפוטלה?

כאמור, במקסיקו הצ'יפוטלה הוא חלק בלתי נפרד מהמטבח והוא משתלב בשפע של תבשילים ומאכלים מקומיים. עבור הבשלנית המקסיקנית מדובר במצרך פופולרי ממש כמו פלפל צ'ומה או הפלפל השחור כאן בארץ.

את פלפל הצ'יפוטלה אפשר לשלב במגוון רחב של מאכלים. בין היתר אפשר לתבל איתו קדרות של ירקות וקטניות, להוסיף אותו לתבשילי קדרה בשריים ולהכין איתו מאכלי צ'ילי מכל הסוגים.

הוא מחמיא מאד לכל סוגי הקטניות ובעיקר לשעועית שחורה או אדומה, ולכן הוא אידיאלי לשחזור הצ'ילי המקסיקני שאכלתם בטיול שלכם. אם אתם אוהבים מרקים מושקעים ומתובלים, תוכלו להוסיף אותו למרק העדשים או השעועית שהכנתם.

לצד השימוש בפלפל צ'יפוטלה להכנת תבשילים ארוכים כמו קדרות ותבשילי צ'ילי, אפשר לשלב אותו גם במוצרים יותר מוכרים לחך הישראלי. הוא יכול להיות תוספת מעניינת לרטבים או להפוך לממרח או רוטב איולי צ'יפוטלה חריף. בכל המקרים חשוב לשמור על מידתיות ולא להוסיף יתר על המידה, כיוון שהחריפות של הפלפל הזה נחשבת לחזקה ועוצמתית מאד.

נוספים שאולי תאהבו

כל המידע על אוכל טוניסאי

כל המידע על אוכל טוניסאי

התרבויות הטוניסאית  מציעה מגוון עשיר ומרתק של אוכלים מסורתיים וטעימים. אחת מהתרבויות המדהימות שמציעות את המגוון הזה היא תרבות המטבח הטוניסאי. במסע קולינרי במסגרת המאמר

קרא עוד »
דילוג לתוכן